Den 29e september 2018 skrev jag tillsammans med lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand en debattartikel i Göteborgs-Posten under rubriken “Digitaliseringen är bra för skolan – om den görs på rätt sätt”.
För mig handlar det om att skolans digitalisering är både ofrånkomlig och bra för skolans utveckling förutsatt att det får förbli en pedagogisk fråga. Därför behöver lärarna få vara experterna. Det är så himla lätt att kommunala tjänstemän får för sig att de har i uppgift att leda lärare genom att fatta beslut åt dem. Det är inte unikt för digitaliseringsfrågor men märks särskilt tydligt eftersom det är ett både ekonomiskt och tidsmässigt stort projekt med stor påverkan på skolans utveckling just nu. Jag förstår att det är av välvilja men det är per definition en dålig idé eftersom det också innebär att pedagogiska designfrågor avgörs av personer som inte har en dags pedagogisk utbildning. Det är inte acceptabelt. Därför behöver texter som denna skrivas. I forum som Göteborgs-Posten så får man tänka att läsarna är både allmänhet och professionella. Det gör det svårt att formulera en riktigt bra text som passar båda målgrupper utan att först tänka ut ett budskap som passar dem båda. I det här fallet skulle jag säga att budskapet att vi måste sluta se på skolans digitalisering som en svart-vit fråga är relevant både för medborgare som i största allmänhet är intresserade av skolfrågor och för de som varje dag jobbar och lever i skolan. Det finns en polarisering kring digitaliseringen av skolan som gör det svårt att prata om kvalitet i det sammanhanget. Det måste vi rätta till.